Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning) en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten ZERO55 Enschede en ZERO55 Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Deze dienstverleningsovereenkomst geldt voor de periode 2021 tot en met 2024. Accres beheert en exploiteert in opdracht van de gemeente maatschappelijk vastgoed en sportaccommodaties.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Door corona heeft Accres te maken met omzetdalingen en verliezen. De hoogte van deze verliezen zijn in kaart gebracht en weergegeven in de jaarrekening van Accres. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten en Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
-/- € 1.049.000
€ 170.000
Eigen vermogen
€ 2.948.000
€ 3.118.000
Vreemd vermogen
€ 8.407.000
€ 9.898.000
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
De GGD voert een nieuwe HR waarderingsytematiek in, dit kan financiële gevolgen hebben voor de bijdrage van gemeenten. Indien de inwonersbijdrage moet worden verhoogd zal een zienswijze procedure van start gaan.
Ontwikkelingen beleid
In 2021 is er een koersnotitie opgesteld; Kern is dat de besluitvorming die de basisinfrastructuur aangaat altijd regionaal is (NOG-niveau) en dat de gemeenten vroeg in het ontwikkelproces van nieuwe producten en diensten worden betrokken. Samenspel en partnerschap staan voorop.
De GGD is gestart met een project genaamd GGD Robuust, waarbij op een achttal kwetsbare punten van de GGD wordt ingezet te verbeteren. Deze punten richten zich o.a. op inzet van personeel, samenwerking met andere organisaties om bedrijfsvoering en communicatie te verbeteren, een verbeterde dataveiligheid. In 2022 zijn de eerste verkennende stappen gezet en plannen gemaakt, in 2023 worden deze verder vormgegeven. Een aantal eerste resultaten zijn: op het gebied van bedrijfsvoering gaat de GGD NOG samenwerking met GGD-en uit Brabant via het ‘Het Service Centrum’, voor het beter inspelen op de vraag van Gemeenten zijn relatiemanagers ingezet. De samenwerking met de VNOG wordt op onderdelen (o.a. communicatie in geval van crisis) versterkt.
In 2023 wordt een nieuwe bestuursagenda opgeleverd. Dit jaar en volgend jaar zal de verantwoording nog plaatsvinden op de huidige bestuursagenda. De GGD beraamt zich over de rol als kennispartner die het Rijk hen heeft toebedeeld in zowel het Integraal Zorg Akkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.345.622
Aandelenbelang
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 69.000
€ 77.000
€ 0 (verwacht)
Eigen vermogen
€ 2.876.000
€ 2.912.000
€ 2.500.000
Vreemd vermogen
€ 7.130.000
€ 10.226.000
€ 2.500.000
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
a. Klanttevredenheid: minimaal 7,6b. Medewerker tevredenheid: minimaal 7,5c. Ziekteverzuim: maximaal 5 %d. Structurele besparing op het vervoer: minimaal 5 %e. Jaarrekening moet zijn goedgekeurdf. Percentage gegronde klacht is maximaal 0,3 % van het aantal verreden ritteng. Post wordt binnen 5 dagen afgehandeld. h. E-mail wordt binnen twee werkdagen beantwoordi. Klachten worden binnen 5 dagen afgehandeldj. 95 % van de gesprekken wordt binnen 30 seconden opgenomen
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Onderstaand een aantal beleidsontwikkelingen voor PlusOV:
- De subsidie van de provincie Gelderland wordt de komende jaren afgebouwd. De provincie is voornemend om de subsidie te gebruiken om vanaf 2022 het aanvullend openbaar vervoer te organiseren en financieren.
- Het plan van aanpak kostenreductie wordt verder voortgezet.
- Er wordt een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer geïntegreerd om een efficiency slag te kunnen maken.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.022.605
Aandelenbelang
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
160.029
23.639
€ 55.195
Eigen vermogen
€ 460.890
€ 620.920
€ 409.559
Vreemd vermogen
€ 4.124.281
€ 7.848.363
€ 6.113.998